www.spargalkes.lt

Ankstyvasis krikščionių menas

Mūsų eros pradžioje rytinėje Romos imperijos dalyje, Vakarų Azijoje, atsirado naujas tikėjimas – krikščionybė. Ji paplito po visą didžiulę valstybę ir galiausiai pasiekė imperijos centrą – Italiją. Krikš skelbė, kad prieš Dievą visi lygūs – vergai ir nevergai, turtingi ir vargšai. Aišku, kad tokios idėjos negalėjo patikti romėnų valdininkams ir jie ėmė persekioti krikščionis. Vis dėlto laikui bėgant krikščionybė jau neskelbė žmonių lygybės. Imta kalbėti apie paklusnumą valdžiai ir nuolankumą: paklusniųjų už jo gyvenimo kančias laukė Dievo karalystė – rojus. Krikščionybė tai atitraukdavo tikinčiųjų – vadinamųjų krikščionių – mintis nuo žemiškų bėdų ir neturto. Taip krikščionybė užsitikrino turtingųjų valdžią. 313 m. imperatorius Konstantinas I krikščionybę paskelbė oficialiu Romos imperijos tikėjimu.

Kai V a. Romą nukariavo atėjūnai iš šiaurės, jų vadai priėmė krikščionybę. Palaikoma naujų valdovų, krikščionybė ilgainiui tapo vyraujančia religija Europoje. Per 2000 m. ji neginčijamai veikė ir meną, jo raidai turėjo milžiniškos įtakos.

Kartu su krikščionybe atsirado ir ankstyvasis krikščionių menas. Jis plito įvairiose Romos imperijos dalyse kartu su senovės Romos menu. Istoriškai šie menai kažkuo panašūs, tačiau jų turinys visiškai skirtingas.

Iš pradžių krikščionybė buvo draudžiama, todėl tikintieji negalėjo statyti maldos namų Dievui garbinti. Jie slaptai rinkdavosi katakombose, kur ir rasti seniausi krikščionių paveikslai. Tai būdavo arba tikri urvai, arba minkštame grunte po miestu išrausti kelių kilometrų ilgio tuneliai su salėmis. Kadangi vieta kapinėse anais laikais buvo labai brangi, tai nuo seno buvo kasamos požeminės ertmės ir galerijos, kurių šonuose iškaltas arba akmeninėmis nišomis sutvirtintas nišas būdavo dedami karstai. Ypač garsios Romos katakombos. Jų sienos ir lubos buvo puošiamos piešiniais, kurie priminė Romos namų sieninę tapybą. Požeminių freskų motyvai paimti  iš Biblijos, daugiausia Senojo Testamento scenos. Iš viso nėra Naujojo Testamento vaizdų, pvz., kryžiavimo. Todėl būtų galima pagalvoti, kad tapytojas stiliaus sumetimais renkasi pusiau mitologines temas, nes dramatiškas jų turinys šiek tiek primena labai dažnai tapomas graikų ir romėnų dievų gyvenimo scenas.

Failai:
FailasFailo dydisParsisiųsta
Parsisiųsti šį failą (1f72772dc7de92e82e97c594ecb791fe.zip)Ankstyvasis krikščionių menas4 Kb0
Neteisinga

 
Dailė Ankstyvasis krikščionių menas
www.kvepalai.ltkvepalai.ltwww.spargalkes.ltspargalkes.ltwww.tytuvenai.lttytuvenai.lt